Werkvormen preventie

Voor de eigentijdse en interactieve voorlichting gebruikt Siriz zelf ontwikkeld lesmateriaal.

 

Basisonderwijs
Tijdens de les komen verschillende werkvormen en middelen aan bod, zoals een documentaire over een tienermoeder. Aan de hand van haar verhaal raken de leerlingen met elkaar in gesprek. De preventiemedewerker stelt vragen als: Wat vind je van de keuze die zij heeft gemaakt? Hoe reageren mensen uit haar omgeving op haar keuze?

 

Plaatje praatje, het spel voor groep 7 en 8!
Plaatje Praatje is een kijk-, praat- en doespel gericht op leerlingen uit de bovenste klassen van de basisschool. Het spel is onderdeel van de gastles en leerlingen spelen Plaatje Praatje in kleine Plaatje Praatje Siriz spelgroepjes. Aan de hand van cartoons en foto’s gaan leerlingen met elkaar in gesprek. Bij iedere afbeelding horen vragen en opdrachten die de tieners op een speelse manier uitdagen over kwetsbare onderwerpen na te denken. Er is aandacht voor de thema’s: problematiek bij onbedoelde zwangerschap, de ontwikkeling van ongeboren leven – van conceptie tot geboorte – en het aangeven van grenzen en wensen in relaties en seksualiteit.
Dankzij sprekend beeldmateriaal is Plaatje Praatje ook heel geschikt voor het speciaal onderwijs.

Voor de ontwikkeling van Plaatje Praatje werkte Siriz samen met onderwijsspecialist Kwintessens.

 

Voortgezet en beroepsonderwijs
Tijdens de lessen denken leerlingen na over de problemen en keuzes bij een onbedoelde zwangerschap. Het lesmateriaal bestaat uit foto’s en filmpjes, met fictieve en waargebeurde verhalen van jongeren over weerbaarheid en onbedoelde zwangerschap. Om een beeld te geven van de ontwikkeling van leven gebruiken de preventiemedewerkers een film vanaf conceptie tot aan de geboorte van een kind.

 

Stellingenspel ‘Stel je ’s voor’
In klassen waarbij extra tijd beschikbaar is, kunnen we verschillende lesmaterialen inzetten. De preventiemedewerkers ontwikkelden hiervoor verschillende werkvormen, een voorbeeld hiervan is het stellingenspel ‘Stel je ’s voor’.

 

Stellingenspel Stel je 's voor Bord

 

In kleine groepjes bespreken leerlingen stellingen en voorbeeldsituaties waarbij ze nadenken over zichzelf, relaties, seksualiteit, leven en hun grenzen en wensen: ‘wie ben ik’, ‘jij en ik’, ‘hoe ver ga jij’, en ‘lijf en leven’.

 

 

weet wat je deed spel voorlichtingWeet wat je date

Na afloop van een les in het voortgezet (speciaal) onderwijs krijgt de docent gratis het spel ‘Weet wat je date’. Met dit spel kan de docent follow-up geven aan de les van de preventiemedewerker. Het maakt jongeren weerbaarder door regelmatig dit onderwerp te bespreken in de klas. Dit spel geeft docenten een handvat om dit gesprek op een juiste manier te voeren.