Wanneer iemand een onverwachte zwangerschap meemaakt, kan de juiste steun een wereld van verschil maken. Bij Siriz zet een betrokken team van hulpverleners zich dagelijks in voor vrouwen, mannen en gezinnen in zo’n situatie. Maar wie zorgt ervoor dat de ervaringen van cliënten ook echt terugkomen in de organisatie? Dat doet de cliëntenraad. We spraken met Hanna Kors, die vanuit haar eigen ervaring een waardevolle stem heeft binnen de raad. 

Sinds wanneer ben je bij de cliëntenraad, en hoe ben je daarbij gekomen? 

Hanna: “Ik was zestien toen ik zwanger raakte. Ik wist toen niet wat ik moest doen, maar kwam via een vriendin in contact met Siriz. Al snel kon ik een gesprek krijgen met een hulpverlener, en dat vond ik superfijn. Siriz heeft me ondersteund tijdens mijn zwangerschap en de eerste twee jaar daarna. Inmiddels heb ik een gezonde zoon en kijk ik met veel dankbaarheid terug op die tijd. 

Na die periode wilde ik graag iets terugdoen. Omdat ik zelf cliënt ben geweest, weet ik hoe belangrijk het is dat er iemand meepraat die uit eigen ervaring weet hoe het voelt. Daarom ben ik 2,5 jaar geleden bij de cliëntenraad gegaan. Ik vind het geweldig om mee te denken over verbeteringen. We zijn als raad de laatste tijd echt gegroeid: we werken meer als team, hebben een duidelijke agenda en zoeken actief de verbinding met de medewerkers van Siriz.” 

Wat is het belangrijkste doel van de cliëntenraad? 

“Wij behartigen de belangen van cliënten bij Siriz. Natuurlijk werkt het team van Siriz al hard om de beste zorg te bieden, maar het is net zo belangrijk om feedback te krijgen van mensen die de hulp zelf hebben ervaren. Die ervaringen vertalen wij naar adviezen en verbeterpunten, zodat de zorg steeds beter wordt afgestemd op wat cliënten echt nodig hebben.” 

Hoe vertegenwoordigen jullie de belangen van de cliënten in de praktijk?

“We werken met een duidelijke agenda waarin de thema’s staan die we belangrijk vinden. Daar steken we veel tijd en energie in. We willen niet alleen praten, maar ook echt resultaat zien. Daarom hebben we regelmatig overleg met medewerkers van Siriz, waarin we onze adviezen geven en meedenken over beleid en praktijk. Het is dan belangrijk dat onze input ook wordt meegenomen, dat maakt het waardevol.” 

Kun je een voorbeeld geven van een onderwerp waar jullie recent aan hebben gewerkt?

“Momenteel richten we ons op zes hoofdonderwerpen. Denk aan de huisregels op de woonlocaties, kleine presentjes voor moeders en kinderen, nazorg, leersessies, en vooral ook de betrokkenheid van vaders. We vinden het belangrijk dat ook vaders zich onderdeel voelen van het traject. Soms zorgen regels of praktische omstandigheden ervoor dat hun rol beperkt blijft. Dan kijken we samen met Siriz hoe we dat kunnen verbeteren, zodat de vader meer betrokken kan zijn, want dat is goed voor zowel moeder als kind.” 

Wat vind je persoonlijk het mooiste of meest waardevolle aan het werk in de cliëntenraad? 

“Het geeft me echt voldoening om onderwerpen aan te pakken die ertoe doen, en om te zien dat Siriz er ook echt iets mee doet. Het gevoel dat we samen verschil maken voor nieuwe cliënten, dat is waar ik het voor doe.” 

Waar wil de cliëntenraad zich in de toekomst op richten?

“We willen de komende tijd vooral verder groeien in onze rol als gesprekspartner van Siriz. Dat betekent nóg meer samenwerken met de organisatie en ervoor zorgen dat de stem van cliënten bij elk nieuw beleid wordt meegenomen. Daarnaast willen we de bekendheid van de cliëntenraad vergroten, zodat meer (oud-)cliënten weten dat ze via ons hun ervaringen kunnen delen. Want hoe meer input we krijgen, hoe beter we kunnen bijdragen aan goede, mensgerichte zorg.”  

Over Siriz

Met hart en ziel verbonden met de samenleving biedt Siriz professionele ondersteuning, preventie en zorg bij onverwachte zwangerschap.

Doneren?

Met jouw steun maak je de preventie, ondersteuning en zorg van Siriz mogelijk.